Thursday, August 6, 2009

EURO2 : Rabu 27 Mac 02 : London 5


The postcard of Warhol bought at Tate Modern

Aku keluar jam 11.30 pagi setelah bersarapan dan mengisi jurnal.
Aku mengambil tube dan turun di stesen Blackfiars. Dari situ aku menyeberangi sungai Thames melalui jambatan Blackfiars. Tidak susah untuk mencari Tate modern kerana aku sudah tengok dalam peta semalam, lagipun terdapat banyak papan tanda yang mengarah ke sana.

Di London terdapat dua dua buah Tate Gallery. Satu Tate Britain dan satu lagi Tate Modern.


Tate Modern, view from the Millenium Bridge

Tate Modern ini khusus untuk hasil karya moden bermula dari abad dua puluh.
Bangunan galerinya berasal daripada peninggalan bangunan jana kuasa elektrik. Terdapat sebuah serombong asap yang besar di tengah-tengahnya. Galeri ini terletak di tebing sungai Thames di sebelah selatan kota London yang bertentangan dengan gereja St Paul. Bangunan ini mempunyai tujuh tingkat dan lima daripadanya disediakan untuk pelbagai pameran.


Entering Tate Modern

Aku memasuki galeri melalui pintu di sebelah utara. Ramai pengunjung galeri ini - kecil, besar, tua, muda; yang datangnya dari pelbagai pelusuk dunia.
Kebetulan waktu aku di sini, Andy Warhol, pelukis tersohor aliran Pop, sedang mengadakan pamerannya di sini.
Seluruh tingkat lima dikhaskan untuk pameran ini. Sebanyak 150 buah lukisannya dipamerkan. Tiket untuk pameran ini berharga 10 pound.
Aku tidak masuk kerana bajetku kecil, lagipun di kedai galeri di sinipun boleh lihat karyanya kerana kesemua karya yang dipamerkan telah dicetak dalam bentuk poskad. Tengok poskad pun sudah mencukupi, enlarge sahaja di dalam kepala! Aku membeli beberapa keping poskadnya.


Claes Oldenberg Giant 3 Way Plug(1970)

Aku ke tingkat tiga dan disambut oleh sebuah arca kayu yang bertajuk Giant 3-Way Plug oleh Claes Oldenburg yang tergantung di siling (1970).

Bilik pertama di tingkat ini mempamerkan karya-karya moden seawal tahun 1951 dan dikategorikan sebagai Still life - Object - Real life. Berbagai karya moden yang bersangkut-paut dengan still-life dan objek buatan manusia terdapat di ruangan ini. Terdapat juga sebuah karya oleh Robert Rauschenberg di dalam salah sebuah bilik di sini.


Pharmacy, an installation piece by Damien Hirst

Salah satu karya yang menarik perhatianku di tingkat ini adalah karya oleh Damien Hirst yang bertajuk Pharmacy. Keseluruhan bilik besar ini merupakan karya yang dipersembahkan dalam bentuk instalasi. Keadaannya seperti kita berada di dalam sebuah farmasi yang sebenar. Menarik bagiku kerana inilah kali pertama aku melihat karya Damien Hirst.

Selain itu aku juga tertarik dengan sebuah karya dari Eduardo Paulozzi, iaitu sebuah arca yang berbentuk manusia yang dibina seperti sebuah jentera.

Pada bahagian lain di tingkat ini juga terdapat karya-karya yang di kategorikan sebagai Landscape, Matter and Environment. Di sini terdapat karya-karya oleh Joseph Buys, Jackson Pollock dan Mark Rothko.

Karya Mark Rothko lah yang paling aku suka!

Di dalam sebuah bilik dipamerkan sebuah karyanya yang memenuhi ruang dari lantai ke siling pada ke empat-empat dinding. Yang menariknya, lukisan beliau tidak mempunyai apa-apa imajan, hanya sapuan-sapuan warna tetapi apabila berada di dalam bilik ini, bulu roma ku berdiri seperti ada suatu kuasa magnetik. Menakjubkan! Tidak pernah aku terasa sebegini dengan mana-mana hasil karya seni sebelum ini.

Tingkat empat sedang berlangsung pameran Andy Warhol. Ramai betul pengunjung di pameran ini. Bertiket, aku tidak masuk.


Dancer by Edgar Degas(1922)

Di tingkat lima aku disambut oleh sebuah arca yang begitu familiar oleh Edgar Degas. Patung seorang gadis penari, Dancer(1922).
Di sebelah kanan di tingkat ini adalah kategori Nude, Action and Body. Himpunan karya-karya yang bermotifkan figura manusia.
Di sini terdapat karya-karya dari Picasso, Braque dan Matisse. Terdapat juga karya-karya tahun 60an yang banyak terdiri daripada arca-arca dari plastik yang menonjolkan imajan-imajan figura wanita yang sensual. Aku menggemari arca-arca oleh Giacometti.



Head No 2 by Naom gabo (1916)

Di sebelah kiri tingkat ini adalah kategori History, Memory and Society. Di sini banyak karya-karya berbentuk conceptual oleh Mondrian, De Stilj, Dan Ravin dan Naom Gabo, sekadar menyebut beberapa nama yang cukup dikenali.
Salah sebuah karya yang menarik perhatianku di sini ialah Staging Discord. Aku tak ingat nama pengkaryanya. Karya ini berbentuk sebuah grand piano yang digantungkan terbalik dari siling. Piano ini bermain dengan sendirinya dan bila tiba pada satu ketika ia akan terlerai dan kemudian akan bercantum semula dan meneruskan dengan permainan musiknya. Menakjubkan!

Semasa aku mengakhiri lawatan di tingkat ini aku terserempak dengan sebuah lagi arca yang familiar oleh Naom Gabo iaitu Head no 2 (1916).




Tate Modern phamlet

Dalam melihat karya-karya di Tate modern ini, terlintas dalam kepalaku, kalaulah aku didedahkan dengan semua ini sewaktu student days dahulu, tentu bentuk karyaku akan berbeza dari bentuk karyaku sekarang. Dan terlintas juga dalam hatiku; sepatutnya orang Malaysia harus datang dan melihat semua ini. Tengok karya-karya di sini dan tengok betapa manusia di sini menghayati sepenuhnya seni visual amnya dan seni moden khususnya.


St Paul across Thame, view from Tate Modern

Aku keluar dari Tate Modern dengan perasaan yang puas.


View from the Millenium Bridge

Dari Tate modern aku menyeberangi sungai Thames melalui Millenium Bridge, sebuah jambatan moden yang baru dibina khusus untuk pejalan kaki.


The Tower Bridge view from the Millinium Bridge

Selepas menyeberangi Sungai Thames aku berasa lapar dan singgah di sebuah kedai milik orang Pakistan. Aku makan samosa sayur di situ.




Jam 2.30 petang. Masih terlalu awal untuk aku pulang. Aku mengambil tube dan turun di Embankment. Aku menuju ke National Potrait Gallery yang tidak sempat aku lawati tempoh hari. Potrait National Gallery adalah sebuah galeri yang khusus untuk karya-karya potraiture.

Banyak betul galeri di kota London. Ini baru galeri-galeri besar, belum lagi termasuk galeri-galeri swasta. Orang-orang di London ini gemar betul mengunjungi pameran lukisan. Di mana-mana galeri yang aku lawati akan terdapat pengunjung yang begitu ramai sekali.

National Potrait Gallery merupakan bangunan tiga tingkat yang mempunyai lebih kurang empat puluh bilik pameran. Kesemua kerya-karyanya merupakan karya potraiture, sama ada lukisan, catan atau arca dari seawal abad ke-16 sehingga kini. Dari karya berbentuk realist, romanticism sehinggalah karya-karya abstrak asalkan potret.

Tetapi setelah aku meluangkan masa yang begitu panjang di Tate Modern tadi, aku tidaklah berlama-lama lagi di National Potrait Gallery ini. Cuma kalau tadi aku tak dapat melihat karya Warhol, di sini dapatlah kulihat sebuah karya beliau iaitu imajan wajah Queen Elizabeth.

Di sini juga sedang berlangsung sebuah pameran oleh Mark Gilbert yang bertajuk Saving Faces. Sebuah pameran catan mengenai orang-orang yang telah menjalani pembedahan muka kerana berbagai penyakit. Sungguh gerun dan mengharukan.

Aku pulang hari ini dengan kesedaran bahawa selama aku di London ini, aku telah melihat beribu-ribu hasil karya seni berbagai genre dari berbagai zaman. Paling banyak yang pernah aku lihat dalam hidupku. Berlipat kali ganda kalau nak dibandingkan dengan apa yang pernah aku lihat sebelum ini. Kalau pulang nanti aku tidak bersungguh-sungguh juga menghasilkan karya, sia-sia sajalah.

Balik ke Westferry. Di rumah aku mendapat panggilan dari abangku. Panggilan dari Alor Star. Aku agak terkejut kerana sebaik menjawab, dia terus menyebut namaku. Dia mendapat nombor telefon dari bapa Akmal yang memberitahu bahawa aku berada di sini.

10 comments:

  1. 'Aku agak terkejut kerana sebaik menjawab, dia terus menyebut namaku...'

    Tulah yang aku rase mase aku kat Chicago.... masa aku ikut Tuan Guru Hj Hadi ke ISNA Convention dulu.

    Seronok bebeno rasenye bile ade orang cakap Melayu dengan kite..dalam keadaan semua cakap omteh....

    Hi...Assalamualaikm... guane gamok... Saje je nak surprise............. Maklomle, aku buke je blog ni... lagunye fuiyooooo..menyayat kalbu...tak paham langsong... Anyway, nice to be able to move around with you in Paris, London and others. Well... mesti ianye melekat dalam kepale... Once in a life time...

    Aku ade gok rase nak buat cam ni.. tapi gok, cerita aku kat Cherating bersama anak Jin dan anak Kude pong dok buak lagi... Jeng je jeng... aku dah bocorkan rahsie aku... Ain't super woman pong dok tau lagi... Kelah dok aku saing dengan mu...

    Welll Sang Lennon. Tunggulah cerite ceriti aku kat Cherating nanti... Rasenye aku mula menuleh masa umur aku 78 tahung....kalu panjang umur leeeeeeeeeeeeeeeeeeee....

    Hi Hi Hi .... Wassalam.

    ReplyDelete
  2. Salam aTip, timo kasih lah jenguk dang ikuk cite ambe ning, ambe posting cito lame ning bukang mende, dulu takdok tepak nok cite lagipong ambe nok ambik lajok nulih sebak lamo dok posting dekat blog ambe ning..
    mugo mugo lepah ning banyok lah cite baghu dari ambe.

    Bile leh jupe ?
    mung takmboh maghi jalang klumpo ke?

    ReplyDelete
  3. tahniah semangat kota london telah meresap...tinggal lagi nak buat solo exibit aje

    ReplyDelete
  4. atip...mung gi chicago ngan MB terengganu masa tu ke?

    ReplyDelete
  5. Ya, saudara memang betul pasal galeri-galeri di London lah!
    Selain daripada Tate Modern, Tate Britain, National Gallery dan National Portrait Gallery. Sini juga ada banyak galeri-geleri swasta yang unik terutamanya di East London.

    Tate juga dua lagi branch di UK. Satu terletak di Liverpool dan lagi satu di St Ives. Saya pun pernah pergi kedua-dua itu lah! Kalau saudara datang ke blog saya selalu, mungkin saudara lucky dan dapat lihat gambar-gambar saya di sana. Ha ha... Macam commercial?!

    Wow... Blog kamu tengah play lagu "Ave Maria"!! Tiba-tiba saya rasa macam masuk gereja lah! Ha ha...

    ReplyDelete
  6. Aris, terima kasih,
    Sudah 7 tahun semenjak kembara ini,
    sudah beratus-ratus lukisan telah dihasilkan,
    yang masih belum ,... perpameran solo,
    saya masih lagi berusha ke jalan ini,
    Doakan semoga ianya akan menjadi kenyataan di masa terdekat ini...
    InsyaAllah.

    ReplyDelete
  7. london calling,
    terima kasih , saya akan selalu ke blog saudari, saya dapati fotonya cantik cantik sekali, bolehkah saya link blog saudari di blog saya?
    saya rasa begitu cemburu kerana saudari dapat mengembara ke banyak tempat.

    ReplyDelete
  8. Lennong,

    Mu arr, maghi alik ning.....


    Aris,

    Iyer, teman pegi masa dia MB dulu...tahun nya x ingat (dah tua), yg aku tau masa tu peristiwa WTC kena bom.

    ReplyDelete
  9. aTip,
    InsyaAllah,
    Kalu aku gi, mung bulih bawok gi makang makang tepak hok sedaq sedaq ko?
    Betul ko ado hatu tepak mung?

    ReplyDelete
  10. OK, no problem.
    Terima kasih banyak2 lah!

    ReplyDelete