Wednesday, August 5, 2009

EURO2 : Selasa 26 Mac 02 : London 4

Seperti kebiasan Akmal dan teman-temannya selalu keluar kerja sekitar jam 8.30 pagi. Selepas mereka keluar aku akan mandi dan bersarapan cornflake dan toast.
Hari ini aku ingin ke British Musuem dan melawat galeri-galeri lagi. Apa lagi nak dibuat. Kalau duduk di rumah, aku akan asyik teringatkan famili sahaja. Lagipun inilah peluang untuk aku melawat dan melihat sebanyak mungkin lukisan dan galeri.


The tube map.

Dari rumah aku sudah merancang perjalanan aku. Hari ini aku ingin mencuba keluar tanpa membawa peta tube. Aku turun di Bank dan menukar ke Central Tube dan turun berdekatan dengan St Paul Cathedral, sebuah gereja yang masyhur di tengah-tengah kota London.


St Paul Cathedral

Aku ingin masuk ke dalam, tetapi oleh kerana perlu bayaran masuk, aku batalkan sahaja niatku. Lagipun sudah banyak gereja yang sudah aku lawati sewaktu di Itali dahulu.
Dari St paul, aku mengikut arahan di jalan untuk ke British Musuem tetapi terjumpa dengan London Musuem.


An interesting sculpture that caught my eyes at the London Musuem compound.

Di London Musuem, aku banyak mempelajari tentang sejarah Kota London. Dari zaman Roman London, Dark Age dan Saxon London ke Medieval London ke Tudor London, Early Stuart London, Late Stuart London, London di abad ke 18 sehinggalah ke tahun 1914.

Banyak betul artifak di sini. Bila melawat London Musuem ini, aku dapat mengagak dari mana negara kita belajar tentang hal ehwal muzium. Lama juga aku di sini. Aku rasa macam aku mengembara melalui masa- very educational.
Di sini juga aku berkesempatan melihat pameran fotografi mengenai keruntuhan bangunan World Trade di Amerika.


The tube ticket and the ticket for the London Musuem



Guildhall Art Gallery phamlet

Selepas London Musuem, aku ingin ke Bond Street tetapi terserempak dengan satu lagi galeri iaitu Guildhall Gallery. Sebuah galeri yang banyak mempunyai lukisan yang bersangkut-paut dengan kota London. Bayarannya 2.10 pound. Aku masuk kerana tiketnya murah. Terdapat banyak lukisan tetapi semuanya adalah gaya realis dan semuanya gambaran kota London.


The 'Hare Rama' followers doing their stuff at Oxford Street.

Dari Guildhall Gallery, aku mengambil Central tube dan turun di Bond Street. Berhampiran Bond Street terdapat Oxford Street, satu kawasan membeli-belah yang begitu ramai pengunjung. Penuh dengan pejalan kaki di kiri kanan jalan. Di sini terdapat banyak kedai-kedai berjenama.
Di salah sebuah kedai, aku ternampak muka depan akhbar memaparkan berita Afghanistan dilanda gempa bumi.


The Wallace Collection building.

Aku ke Oxford Street untuk mencari sebuah galeri yang bernama The Wallace Collection kerana aku dapat phamplet mengenai sebuah pameran lukisan 'French Drawing from the Ashmolean Musuem' yang sedang berlangsung di situ. Apa yang menarik perhatianku adalah tajuknya iaitu
'From Poussin to Cezzane'



The Wallace collection ticket

Bangunan The Wallace Collection ini terletak berhampiran denagan Manchester Square berdekatan dengan Oxford Street.
The Wallace Collection ini adalah muzium yang menempatkan koleksi-koleksi peribadi seorang individu. Berbagai khazanah terdapat di dalamnya termasuk lukisan, perabot, senjata dan berbagai barangan lagi. Yang menakjubnya, kesemua ini adalah koleksi perseorangan sahaja. Tentulah orangnya sangat kaya.


The phamplet of the on-going exhibit at The Wallace Collection

Aku memasuki ruangan pameran drawing dan melihat lukisan-lukisan dari pensil dan charcoal oleh pelukis Nicholas Poussin yang bertarikh 1665- lama betul! Terdapat juga lukisan dari Ingress- 1823, Delacroix-1820, Corot-1850, Courbet- 1850, Pissaro- 1890, Millet- 1866.
Terdapat juga lukisan Manet bertajuk 'Lunch on the grass'- satu lukisan study untuk sebuah catannya yang terkenal iaitu 'Le Dejouner aur I'herbe'- 1863.
Terdapat juga lukisan Cezzane yang bertajuk 'Still life of peaches and figs' yang menggunakan graphite and watercolor pada tahun 1883.
Juga lukisan oleh Degas, ' A seated jockey' dalam charcoal bertarikh 1862.

Inilah kali pertama aku dapat melihat drawing of Old Masters. Sebelum ini aku hanya melihat catan-catan sahaja. Berbaloi jugalah lawatan aku ke sini.

Di The Wallace Collection ini, pengunjung-pengunjungnya terdiri dari golongan yang berumur. Mungkin kerana koleksi-koleksinya berupa lukisan-lukisan yang antik-antik. Banyak koleksi pinggan mangkuk dan perhiasan lama lama.
Terdapat juga koleksi catan yang menggambarkan pemandangan Kota Venice oleh berbagai pelukis. Yang mengkagumkan aku dengan lukisan-lukisan ini adalah pemandangan Venicenya. Pemandangannya serupa macam mana yang aku baru tempuhi, walaupun lukisan-lukisan ini dilukis beratus-ratus tahun dahulu.


A postcard of some of the exhibit at The Wallace Collection. The only souvenir that I can afford here.

Balik di rumah aku selalu ditanya tentang ke mana aku pergi oleh Hazi dan Alif (teman serumah Akmal) Mereka seterusnya akan memberi cadangan tentang beberapa tempat lagi untuk aku lawati. Masuk hari ini, sudah tiga hari berturut-turut aku merayau di kota London ini.
Sudah beribu artifak dan karya seni yang telah aku tengok. Naik tube pun dah tak perlu bawa peta lagi.
Besok aku akan ke Tate Modern Gallery pula. Good night!

5 comments:

  1. Alamak 2002 punya gambar?!
    London dah banyak berubah sejak tahun itu lah...

    Ha ha... Tapi kini punya ada "Hare Krishna" di Oxford St!!!

    Nampaknya, perubahan tak begitu besar lah?

    ReplyDelete
  2. Cantik2nya teko tu...kalau lah dapat yg warna hitam dan merah tu.....kan best!

    1 hour before kejadian letupan WTC hubby berlepas dari Chicago. Masa tu pergi ISNA Convention. Dalam flight, semua CNN di block. Hubby cuma tahu masa sampai di Changi Airport.
    Saya kat rumah macam nak pengsan!

    ReplyDelete
  3. Hi London calling, thanks for dropping by,
    bila balik ke malaysia, contact lah saya.

    ReplyDelete
  4. ASW,you must be worried sick.

    Teko2 tu not for sale, kalau jual pun mesti saya tak mampu punya... Heee, saya beli poskad dia aja...

    ReplyDelete
  5. Tak payah beli teko, poskad tu pun kalau diframekan, gantung kat dinding.... dah cukup classic. :)

    ReplyDelete