Tuesday, July 28, 2009

EURO2 : Monday 18 Mac 02 : Venezia


The front entrance of Doge Hotel

Aku bangun jam 7.00 pagi dan mengambil masa mengisi jurnalku selepas mandi. Hari ini aku harus menempah tiket ke Milan terlebih dahulu, barulah boleh aku merayau-rayau di Venice ini.


My sketch in Venice done on Doge Hotel Card and the international phone card that I bought in Venice


One of the smaller canal found between buildings.

Di stesen keretapi Feruvia, aku dapati bahawa ada beberapa jenis tren ke Milan. Terdapat juga tren malam berkatil yang terus ke Paris. Aku menempah tren ke Milan dengan tiket berharga 19.60 euro. Alang-alang sudah di sini, aku hendak juga berhenti dan memijak bumi Milan.



Boats and gondolas are the only means of transportion here.

Dari stesen, aku menaiki bot mengelilingi Venice melalui Grand Canal. Grand Canal ini merupakan highway yang merentangi Venice. Udara hari ini agak sejuk, mujur aku keluar dengan memakai jeket dan sweater.



Parked gondolas

Aku sengaja tidak mengambil jalan darat atau jalan dalam kerana terpaksa berjalan kaki. Tidak terdapat apa-apa bentuk kenderaan lain kecuali berjalan kaki atau menaiki bot sahaja. Lagipun aku tidak berapa tahu jalannya. Memanglah kita tidak akan tersesat cuma letih berjalan sajalah.



The Grand Canal is like a big highway on water.


Buildings along the Grand canal.

Bot yang aku naiki ini macam bas, berhenti pada setiap perhentian. Terpulang pada kitalah samada nak turun atau nak teruskan perjalanan. Tiketnya sama sahaja untuk satu pusingan. Boleh naik dan turun di mana sahaja yang kita suka dengan satu tiket.


Passing under a bridge

Dari dalam bot aku ternampak banner pameran Picasso dan Matisse pada bangunan Palazzo Grassi. Aku memutuskan untuk turun di sini. Sebenarnya aku sudah ternampak poster pameran ini semalam sewaktu aku merayau-rayau. Inilah peluang untuk aku menyaksikan lukisan Picasso dan pelukis-pelukis tersohor lain secara first-hand.


Posters of an ongoing exhibition posted on the sidewalk walls.


Outside Palazzo Grassi, posing beside the poster of the on-going exhibition

Tiket untuk menyaksikan pameran ini berharga 8.5 euro. Ini adalah sebuah pameran mengenai pengaruh seorang pelukis penghujung abad ke 19 bernama Puvic De Chavannes, kepada pelukis-pelukis terkenal Eropah. Aku tidak pernah dengar namanya dan tidak pernah melihat lukisannya sebelum ini, tetapi kebanyakkan pelukis-pelukis moden Eropah seperti Picasso, Matisse, Redon, Gaugin, Seurat, Cezzane dan ramai lagi, banyak dipengaruhi oleh karya-karya beliau.

Aku dapat melihat karya-karya gaya Impressionist, Nabis dan Symbolist. Aku tidaklah terlampau kagum melihat karya-karya ini, tetapi, the fact that looking at these works first-hand, membuatkan aku terasa suatu perasaan yang indah yang amat sukar untuk aku jelaskan. Mungkin juga kerana sebelum ini ada karya-karya ini yang hanya pernah dilihat dalam buku-buku sahaja, terutama karya Gaugin, Redon, Matisse, Munch dan Picasso.


The ticket for the exhibition


The phamlet of the exhibition.

Lukisan yang paling aku gemari dalam pameran ini adalah karya-karya Redon, Munch dan Picasso. Karya-karya Picasso di dalam pameran ini terbahagi kepada tiga era, iaitu selepas pengaruh Puvic de Chavannes, era Cubism dan era post cubism.
Karya-karya Picasso di sini, kudapati, tidaklah sehebat mana dari segi tekniknya kalau nak dibandingkan dengan pelukis-pelukis lain, tetapi beliau merupakan pelukis yang berani berkarya dengan gaya yang baru dan berbeza pada zamannya.
Walaupun terdapat pengaruh Puvic kepada karya Picasso, bagiku lebih besar dan ketara lagi pengaruh Picasso terhadap pelukis-pelukis moden di seluruh dunia hingga ke hari ini.

Aku merasakan bahawa lawatan aku ke Venice amat berbaloi kerana berkesempatan menyaksikan pameran ini. Katalog pamerannya tebal dan terlalu mahal, jadi aku hanya mampu membeli beberapa keping poskad lukisan yang terdapat dalam pameran ini sajalah.


On La Giu Decca Island, before heading to Piazza San marco

Selapas menyaksikan pameran aku menaiki bot semula dan menyambung mengelilingi Venice melalui Grand Canal. Aku ingin ke Piazza San Marco, tetapi tersilap turun di Pulau La Giudecca di Port Zitelle. Di situ aku merayau dan mencari makanan. Aku memakan biskut, sebiji pisang dan yoghurt. Aku makin menggemari yoghurt kerana yoghurt di sini sangat enak.


Grandios on water


The pillars that welcome us as soon as we step in San Marco


Intricately beautiful exterior.

Aku meneruskan perjalanan dengan bot ke Piazza San Marco, salah satu tarikan pelancong yang terdapat dalam mana-mana brochure mengenai Venice. Satu ikon yang sinonim untuk Venice selain terusannya.


The legendary tower at Piazza San Marco.



Di sini terdapat square atau medan yang dikelilingi oleh gereja dan bangunan-bangunan lama yang begitu cantik dan menarik binaannya. Terdapat banyak lagi binaan-binaan yang cantik di Venice ini, tetapi inilah binaan yang paling masyhur. Di sini juga terdapat beribu-ribu burung atau pigeon yang sama banyaknya dengan pelancong.
Selepas mengambil gambar, aku pulang semula ke Ferruvia station.


Posing in front of San Marco's beautiful architecture


Pigeons everywhere.


My small but comfortable room and its limited window view.

Dari Ferruvia station, aku balik berehat di bilik, tetapi sebelum itu aku singgah makan pizza. Punyalah lapar, aku dapat menghabiskan dua keping dalam sekelip mata.
Lewat petang aku keluar semula untuk mencari sedikit cenderamata dari venice untuk dibawa pulang.
Udara semakin sejuk dan kabus meliputi keseluruhan Kota Venice.
Manusia berpasang-pasangan di sana sini. Aku menggerakkan kakiku dengan longlai. Kesepian bagai mengekori aku balik ke bilik.

4 comments: