Wednesday, July 29, 2009

EURO2 : Selasa 19 Mac 02 : Milano

Aku bangun jam 7.00 pagi dan mengisi jurnalku selepas mandi. Aku akan check-out dari hotel Doge ini sebentar lagi. keretapi ke Milan akan berlepas jam 11.00 pagi.
Aku hanya bersarapan biskut lebihan semalam.
Dua hari di Venice ni memang tidak puas, tapi buatku sekadar melintasinya dalam perjalananku di Eropah ini sudah cukup memadai.
Ciao Venezia! Bonjorno Milano!

Eurostar, fast and efficient

Eurostar ticket from Venice to Milan, 19.16 euro.

Keretapi ke Milan dari Venice bertolak jam 11.00 pagi. Aku sampai di stesen Ferruvia satu jam lebih awal. Bersarapan tuna sandwich yang aku beli di situ, enak juga rasanya.
Last glimpse of Venice from the station. Ciao Venezia. I'll be back.

Pemandangan dari atas keretapi sama seperti pemandangan dari Florence; dipenuhi dengan kehijauan tanah pertanian. Keretapi melintasi bandar Verona dan tiba di Milan jam 2.00 petang.

Milano Centrale, Milan's Railway Station

Stesen keretapi Milan Central ini sangat besar, jauh lebih besar daripada stesen Florence dan Venice.
Stesennya mempunyai 22 landasan, yang terletak dua tingkat dari paras bandar.
Aku tinggalkan bagku di kaunter bagasi dengan bayaran 2 euro untuk tempoh 12 jam, jadi tak perlulah aku mengusung bagku merata-rata. Lagipun aku terasa yang bag aku semakin lama semakin berat.

An interesting sculpture infront of Milanos centrale

Mula-mula, aku mencari Mc Donald. Aku tersilap kerana memesan nasi, ada pork, terus ke dalam tong sampahlah jawabnya. Membazir betul.
Aku merayau mencari hotel murah, tetapi hotel yang paling murah aku jumpa di bandar Milan ini berharga 60 euro. Macam mana ni? Duit sudah tinggal sedikit, perjalanan masih jauh, ingin ke Paris lagi.
Aku menjadi panik. Aku bergegas ke stesen Central semula untuk bertanyakan tren ke Paris. Jam 4.00 petang, ada tren ke Paris Lyon, tetapi kalau aku ambil, aku hanya ada satu jam untuk melawat Milan, mana sempat.
Hendak bermalam di Milan, mahal sangat. Lagi satu pilihan yang aku ada ialah mengambil tren malam, Euronight. Tren ini bertolak jam 10.00 malam dan berkatil. Aku perlu buat keputusan dengan segera.

Akhirnya aku membuat keputusan untuk menempah tiket tren ke Paris malam ini. Jadual tiba di paris, jam 8.30 pagi besok dan berharga 96 euro. Kopaklah aku, tapi tidak mengapa asalkan aku sampai ke Paris. Nak buat macammana, Milan ni mahal sangat, lebih mahal dari Florence dan Venice.

Milan's classical architecture

Aku ada 6 jam sebelum waktu bertolak. Merayaulah aku mengelilingi bandar Milan.
Milan merupakan pusat fesyen untuk dunia. Orang-orangnya fashionable belaka. Butik-butik berjenama bersepah. Kita dapat bezakan antara penduduk bandar ini dengan pelancong hanya melalui pakaian mereka. Pelancong terutama backpackers seperti aku, selekeh habis. Jumlah pelancong juga tidak seramai Florence atau Venice.

Kota Milan seperti kota-kota Itali yang lain, dipenuhi dengan bangunan bangunan klasik. Cuma yang menarik sikit ialah pengangkutan trem yang merintangi jalan-jalannya.
Aku juga tidak ketinggalan melawat Jalan Beunos Aires, kawasan utama yang menempatkan deretan butik-butik berjenama mewah. Window shopping sajalah buat ku. Tengok melalui cermin dari luar sajalah. Nak masukpun tak berani!

Milan's light blends with the city's rustic charm

Terdapat banyak betul restoran Mc Donald di bandar Milan ni. Orang orang Milan gemar betul dengan Mc D, atau mungkin kawasan yang aku merayau ini, kawasan pelancong. Walaupun kawasan yang aku dah lalui ini tak luas, aku sudah terjumpa lima buah restoran Mc D, dan aku sendiri sudahpun memasuki dua daripadanya. Kali ini aku memesan dua keping filato (fillet) dan memakannya di luar restoran sambil memerhatikan orang Milan.

Milan's street scene.

Selepas puas dan penat merayau sambil mengambil gambar, akupun kembali ke stesen Central pada jam 6.00 petang. Masih ada tiga jam lagi sehingga ke waktu berlepas. Milan bukan bandar pelancongan macam Florence dan Venice sebaliknya merupakan pusat perdagangan yang high class . Selain itu Milan juga mempunyai tempat-tempat bersejarah tetapi tidaklah semasyhur Florence dan Venice. Malah akupun hanya mengenali Milan dengan dunia fesyennya. Oleh kerana masa masih panjang terpaksalah aku melepak di stesen central ini selama tiga jam. Agak menjemukan.

The tram adds to the already classical ambience.

Aku tidaklah kesal datang ke Milan. Paling tidak aku sudah menjejakan kakiku di sini.
Setelah habis segala ceruk stesen dan kedai yang ada dalam stesen ini aku lawati, barulah tren ke Paris sampai. Bukan aku tak nak keluar dari stesen ini sebenarnya, tetapi udara di luar terlampau sejuk dan bibirku pun dah mula pecah-pecah sedikit. Lagipun dah tak ada apa lagi untuk kulihat di luar sana.

Eurostar ticket from Milanos Centrale to Paris Bercy, 96.60 euro, with bed.

Keretapi ke Paris (Euronight) moden dan bersih. Aku sebilik dengan dua orang perempuan Cina yang berbahasa Itali sesama mereka. Aku dapati terdapat ramai orang berbangsa Cina di Milan ini. Mereka bukan pelancong tetapi orang Cina yang menetap di bandar ini. Begitu juga dengan orang-orang berkulit hitam.

Keretapi mula meluncur meninggalkan Milan. Aku tak banyak hal, tarik selimut dan terus tertidur. Nak tengok di luar tingkappun tak nampak apa. Passport dan tiket dipegang oleh kondukter. Ciao Milano! Bonjour Paree!

Inside the train compartment before push-off from Milan. Four in a room. Clean and comfy.

Tengah malam, aku terjaga kerana terdapat sedikit kekecohan berlaku di luar bilik.Tren tidak bergerak. Beberapa orang polis Perancis tengah memanggil seseorang di bilik sebelah. Nama yang dipanggil kedengaran seperti Rashid. Penumpang itu mengambil begnya dan diarah turun ke bawah untuk diperiksa. Rupa parasnya seperti orang dari sebelah Timur Tengah.

Aku tidak pasti apa halnya dan terus ke tandas. Aku lihat di luar bertulis Madene, mungkin nama sebuah tempat dan mungkin juga kami sudah berada di tanah Peranchis.

Keretapi bergerak semula dan aku masuk tidur semula. Katil selesa, cuma aku yang tak selesa kerana seluar aku dah mula rasa gatal-gatal.

1. tengok muka hang dalam train tu macam nahan sakit perut je...he2

2. Aris, tahan nafas, banyak foto aku ambil sendiri pakai timer...